Salta gubbar och "Salta"

Okej, nu bju´r vi pa ett bild-regn igen. Vi borjar med en sista bild over La Paz, som faktiskt visade sig vara en go´ stad med en hel del vackra vyer mitt bland allt kaos, smuts och fattigdom.


Har ser ni tva glada grabbar utanfor "Café del Mundo", David och go´-gubben Marco.


Ett aningen brokigt bolivianskt par! En traditionellt kladd kvinna med en vaaaldigt cool och tuffer karl vid sin sida! Jajamen, dom var ett par! Hur far kvinnorna sina plommonstop att sitta kvar pa huvudet egentligen, nagon som vet? Eller snarare, en an mer relevant fraga, hur fan far HAN sin kepa att sitta sa ofantligt coolt pa sniskan? Och det gor honom inte direkt mindre te-tuffad med en konstsims-sallskaps-tranings-jacka fran Berlin, oj oj oj...


Sen for vi vidare till den lilla, lilla okenstaden Uyuni, dar man bland annat kan finna en tag-kyrkogard...


...mitt ute i sand-oknen!


Vi krangde pa oss lokforar-mossan och provkorde lite grann, tuuut tuuut...


...och var givetvis tvugna att undersoka den mekaniska biten sa allt sag ratt och riktigt ut, ingenting fick lamnas at slumpen!


Ralsen fanns kvar den ocksa, sa egentligen var det bara att ge sig av...


...fast det ar klart, varfor tuffa i ett tag nar man kan sladda ivag genom oknen i en Toyota! Eller vanta lite nu, Toyota...?


Efter kyrkogarden gasade vi, hur som haver, vidare mot en bra mycket ballare oken, namligen Uyunis kanda salt-oken! Salt, salt, salt, sa langt ogat nadde, liksa under fotterna da det ar salt rakt igenom. George Bush den aldre var, enligt ryktet, har och borrade for att se hur djupt det var. Svaret? DJUPT! 


Dar ute fann vi en gigantisk vattenflaska som den akrobatiska och vag-halsiga herr Claesson lyckades klanga sig upp pa. Balansens grabb, den dar David, det ma jag saga!


En annan blev attackerad av jatten Goliat, men stridskvinna som en ar lyckades jag styra upp det hela ganska snabbt och latt, jovars...


Alskade gammelgagg-mormor, du ar med overallt, det ska du veta! Och jag tror nog morfar ar med pa ett horn han ocksa!


Mitt herrskap, har utvinner man mat-salt (for en bedrovligt liten fortjanst, cirka 15kr for en hel sack och det ar MYCKET arbete som ligger bakom)! David, som ibland kan fa dum-dristiga idéer, forsokte tuta i mig att man kan avlida om man sa lite som slickar pa detta salt, ty detta hade han fatt berattat for sig forra gangen han var har. Haha, sa jag, nog for att jag ar dum men inte SA dum! Mycket riktigt, jag testade. Dog jag? Nej, just det! Friskt vagat, ALLT vunnet! 


Ett utav tva hotell helt byggda i salt, utvandigt som invandigt. Fruktansvart trist lage dock, mitt ute i en oken, och priset sen, $140 per natt. Nej tack!


Argentina, narmare bestamt staden Salta, blev nasta stopp pa resan, och har befinner vi oss nu. Vad finner man i Che Guevaras hemland tro? Jo, bland annat varldens basta kott och varldens basta rod-tjut (ja, jag tycker om min nya alpacha-troja)...


...tillika en Paris-inspirerad arkitektur. Vackert som shoven!


Apelsintrad till hoger, apelsintrad till vanster, apelsintrad overallt! Exotisch!


Ni behover INTE oroa er for oss inte. Vi mar perfekt har i Salta!





Kommentarer
Postat av: Lina

Ser förjumla fint ut det där ni. Hoppas allt är bra, men det är väl inga tvivel om det. Allt bra i Stockholm, solen skiner men imorgon blir det regn, jodå. Det är väl bara en sak som fattas: ATT NI KOMMER HEM OCH OMEDELBART BEGER ER TILL STOCKHOLM! Men om man skulle klämma in en skype i helgen då? Vore fint det, hör av dig om detta!

2012-05-08 @ 19:32:43
Postat av: Anette

Tjosan, tjosan på er som allas vår Jokkmokksjokke skulle ha sagt (om han levde vill säga). Jag säger istället: Morsning, morsning till den saltaste "bönan" och "böngrodden" i Argentina. Jaha ja, mer ögongodis- man tackar och bockar. Och på tal om bockar så kan jag till alla som undrar inflika att: Jodå, alla dessa plommonstops-beprydda damer kan också bocka trots sin hatt. Hur detta är möjligt- tja, min teori är att dom förmodligen använder "super-lim". Finns ingen annan förklaring. Kan omöjligt få dessa hattar att sitta kvar utan lim (ja, den andra teorin är i så fall att huvudet måste vara likt en kona-alltså toppigt). En av dessa teorier måste stämma annars skulle det formligen "regna" plommonstop där borta eftersom alla verkar köpa alldeles för små sånna. Och bär dom runt mattor på ryggen eller? Stackars damer att behöva vädra sina mattor på detta vis. Ja, ja -olika kulturer bär väl olika mode-accesoarer. Nä, nu ska jag inte va sån inte, fy skäms. Men mycke riktigt så var det en Toyota på bilden om ni nu var osäkra på det. Men det med dessa tåg, va det nödvändigt att checka av den mekaniska biten, såg nästan ut att kunna kvitta. Tror inte att man ska förvänta sig någon långfärdsresa i dessa åkdon. Ja, det skulle väl i så fall va med David som "dragare" då. Men nog ser dom lite "gnissliga" ut. För övrigt så verkar La Paz va en riktigt gemytlig stad. Och Matilda verkar ju ha funnit sitt "Paradis" just där utanför fängelsemuren, usch då. Och saltöknen sen då, häftigt på bild men tänk dom stackarna som måste arbeta med allt detta salt. Undrar om dom nånsin tar extra salt på maten tro? Nä, fy anna då. Och mår bra ja, tacka ja det med apelsiner precis överallt sprängfulla med c-vitaminer och Salta-öl på bordet dock utan vitamin men säkerligen med andra "nyttigheter" i. Helt perfekt, men nu avrundar jag kvällen med ett riktigt saltstänkt adios amigos.

2012-05-08 @ 20:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0