Hundar i valparadiset

Vi lamnade staden som helt saknade karaktar och puls, Santiago, igar. Istallet kom vi till Valparaiso som ar nagot helt annat. Smutsigt, urbant, hippt och ett landskap som ar allt annat an slatstruket. Placerad vid vattnet finner man denna parla till stad som bestar av 15-talet branta kullar besmyckade med hus i varldens alla farger. Nar man gar omkring pa gatorna ar det nastan oundvikligt att inte jamfora staden med Öst-Berlin. Mycket pga all grafittikonst som pryder vaggar och murar, de sma konstgalleriorna som ligger utkastade har och dar och de sma men manga rokimpregnerade barerna som man ser pa varje gata. Eftersom bade jag och Matilda gillar Berlin sa tycker vi om Valparaiso an sa lange. Vi har ju bara varit ett dygn ungefar och har egentligen bara ett problem....

Ursakta spraket men DE JÄVLA HUNDARNA! Bade jag och Matilda HATAR i vanliga fall hundar. Har ar de dessutom losgaende, loppbitna, rodogda (rabies-smittade) och efterhangsna! Hundarna utanfor Chile och Argentina ska ha EN eloge, men bara EN! Det ar att de inte har varit efterhangsna eller paflugna. Sa fort vi kom till Argentina andrade hundarna karaktar. De blev storre (inte bra) och paflugna/efterhangsna (verkligen inte bra) vilket har lett till att vi nu oftast byter sida om vi ser en byracka langre fram pa trottoaren. Ibland gar det dock inte att undvika de sma kraken. Som igar nar jag stod och rokte utanfor hostelet tillsammans med en amerikansk kille och en acklig byracka kommer fram och ihardigt borjar slicka pa mina fotter. Jag var tyvarr kladd i flip-flop och forsokte undvika hunden samtidigt som amerikanen forsokte mota bort hunden med fotterna. Till slut gav den sig ivag och jag kunde andas ut. Jag borjade ocksa fundera pa hur jag skoter min fothygien, men det ar en annan historia. For att pavisa hur storda hundarna ar har kan jag ocksa beratta att vi idag sag en hund jaga en taxi, forsoka bita bilen och skalla som en besatt. Att de sprider sin avforing over hela staden gor inte att jag hatar de mindre. Tacka vet jag katter. En bra hund ar en dod hund eller Bob Hund.

Har kommer lite bilder.

Gla tjej


Varat fint inredda rum!


Pastamaltid i sangen (de saknar middagsbord pa detta annars utmarkta hostel)


Hissar som finns lite overallt i Valparaiso for att ta sig upp for de branta kullarna   


Utsikt over stan


Glad for en kopp fika


Glupsk fikare


Fargglada hus


Vacker donna





Mycket konst pryder husvaggarna





Sa har snalla ar katter till skillnad fran hundarna fran helvetet


Ett av de finare husen





Sana har skyltar kan man hitta har. Valparaiso ar ganska harjat av jordbavningar och drabbades sa sent som 2010 av en kraftig jordbavning med efterfoljande tsunami.


Kommentarer
Postat av: Jaque

Ingen bild på någon byracka? finns det inte på bild har det inte hänt vet ni väl. Annars låter det ju som att ni har det toppenbra! På lördag åker jag och Felicia till Prag, ska bli skönt värre. Billig öl å mat och 25 grader väntar.

2012-05-16 @ 11:15:56
Postat av: Anette

Tjolahopp, vilken mysig stad som ni belägrat för tillfället. Gillar den starkt, graffitin förhöjer stadsbilden och gör den aningen annorlunda och ganska mysig - inte som alla andra städer. Med sådana "klottrare" så skulle jag gärna se dom hemma i våra städer också, du store tid vilka konstnärer dom är. Och förresten så undrar jag vilken av de båda "donnorna" han menar som är så vacker tro? Jodå jag såg nog att det va mer än en "lady" på bilden. Och på tal om dessa hundar som stryker runt i stan och även smeker vissa ben/fötter så var på er vakt och glöm inte tvätta fötterna efter en tur på stan. Vem vet vad som följer med i deras sträva tungor, eller rättare sagt - var har dessa tungor vart innan det blev eran tur, hujedamej. Annars ser ni ut att må gott och trivas, vem skulle inte göra det förresten. Just nu öser regnet ner utanför och har så gjort så gott som hela dan plus att det blåser en jäkla massa också, fy katten vad man önskar att man va nån annanstans då!!!Ja, söt katt var det också som va med på ett hörn förresten. Ha det gott så länge, vi hörs.

2012-05-17 @ 18:40:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0