No comprende!

Det är lördag idag, och da blir jag jättegla`, eller hur var det nu dom go`a grabbarna i Sven-Ingvars en gang sjöng i folkparkerna? Naväl, idag ar det Sabado, en dag i vilans tecken tänker ni? Det tänker inte vi, för det är nämligen som sa att vi tva träskallar att har insett att i dessa länder kommer man ingenstans utan lite spanska i bagaget, vi har helt resolut atervänt till skolbänken och börjat plugga spanska. Detta är nagot som kunde varit hur bra som helst om vi blivit tilldelade det vi blev lovade: engelsktalande lärare, men tji fick la vi givetvis! Jorge och Sandra, vara tilldelade lärare, kan sämre engelska än vad vi kan spanska, och tänk er själva att försöka lära sig spanska av en som bara talar, just det, spanska?! Det finns inga möjligheter att fa nagot förklarat här inte, eller jo, PA SPANSKA! Fast vi ska inte spy galla mer över detta, inte här, det har vi gjort tillräckligt i ensamhet det senaste dygnet. Nu ska ni fa höra om lite trevligheter istället, so here we go!

Antigua är namnet pa den lilla staden vi just nu befinner oss i. En mysig stad omringad av berg och, hör och häpna, aktiva vulkaner, atminstone en av dom. Här är maten billig, ölen billig, boendet billigt, men sen börjar det bli dyrt, eller sa är det helt enkelt vi som är usla pa att pruta (svar: ja!). Vi anlände hit i onsdags, spenderade första natten pa ett trevligt hostel, men da vi fick ett kanon-erbjudande som var svart att motsta bor vi numera, billigt och bra, hemma hos en guatemalsk familj. Alla tiders söta och trevliga, tror vi, dom pratar nämligen enbart spanska sa vi har stora svarigheter med att hänga med, speciellt da "gammel-tanten" pratar mycket, pratar fort och är halvt döv. Men trevligt är det och vi stormtrivs, mycket pa grund utav varmvattnet i duschen som vi definitivt inte varit bortskämda med under den här resan.

Klockan 06:45 gick alarmet av imorse, pa tok för tidigt, men alldeles nödvändigt da det var dags för dag nummer 2 av 5 i plugget. För att klara av att väcka hjärncellerna och prestera krävdes en rejäl frukost vilket vi blivit lovade om vi infann oss i köket klockan sju. Sagt och gjort, svenska (dvs punktliga) som vi är parkerade vi oss pa varsin köksstol pa utsatt tid och sag fram emot en frukost-stund som kom att bli annat än vad vi hoppats pa. Stämningen var outhärdligt spänd och tystnaden var total, man hade kunnat höra en fjäder falla till marken. Anledningen till denna obekväma situation var inte familjen, ack nej, utan vart frukostsällskap som bestod utav ett tiotal über-kristna, über-amerikanska sekt-liknande South Dakota-bor, som var riktigt jävla creepy! Snabbt, snabbt, tugga mackan, svep kaffet, snabbaste frukosten pa länge! "Jag har definitivt bästa lokalsinnet utav oss tva"-Matilda och "Nej, JAG har definitivt bästa lokalsinnet utav oss tva"-David traskade efter mat-intaget glatt iväg till skolan med sina böcker under armen tills vi insag att jädrar, hur hittar vi dit? Da vi igar blev uppmötta utanför skolan av var husvärd, den kortväxta, fnissige Felipe, vart vi sapass slut i huvudet att ingen av oss ägnade en sekund at att memorera vägen, och da den idag dessutom var pa omvänt hall var vi lost! Meningar som "men det är ju HIT vi ska!", "nej nej, här känner jag igen mig, här gick vi igar" och "lyssna pa mig, detta ÄR fel gata!" haglade under den tio minuter langa promenaden, och efter att först ha gatt fel kom vi till slut fram (tack vare mig! tack tack, jag ska sluta att ge vika för David "Inte speciellt bra lokalsinne" Claesson). Men som sagt, vara lärare är vare sig speciellt alerta eller lättförstadda, sa det var tunga i skallen som vi atervände hem. Tacka fanken för att skoldagarna bara varar mellan 8-13, annars vette hundan...

Vad mer? Jo, vi har slagit slag i saken att frisera oss! Till Davids glädje, till mitt förtret. Min "frisör", väldigt oklart eller rättare sagt knappast troligt att hon var utbildad till detta, drog fram den gamle slöa papperssaxen ifran lekis och satte igang att bokstavligt talat karva i mitt har. Tesarna föll till golvet, hon fönade och formade och av Davids min att döma blev detta riktigt snyggt. Det var det ocksa, fram tills att jag duschade idag och insag att mitt självfall och tunnstripade barr inte alls är en rolig historia utan en fön och plattang till hands. Sura miner och hela registret av svordomar betades av, men nu har jag bitit i detta super-sura äpplet, far skylla mig själv och helt enkelt vänta tills det växer ut. OM det växer ut, med min vanliga tur skulle det inte förvana mig om jag blir sittandes med denna vitryska tant-pagèn för resten av mitt liv, men vilken tur att man lyckats snärja en karl som har en fäbless för just vitryska damer.
Davids klippning blev däremot riktigt nice, i vart fall om ni fragar mig, och jag tror herr Claesson nickar instämmande. Dock inte pa langa vägar lika fager frisyr som barberar´n himself, som körde alla kort pa en riktigt raffig raggarfluff, men när David lite försynt fragade om en sadan frisyr var möjlig pa honom tog det hus i helvete för ingen, INGEN, kunde bära upp en sadan karaktäristisk frisyr förutom Julio (detta var inte sant, men fräck i huvudet DET var han). Nog om detta, vi slänger upp lite bilder pa skönheten och odjuret sa far ni själva avgöra vad ni vill placera oss i för fack, amen!

Jag fragade just David vad vi mer ska nämna här för er giriga skvallertackor därhemma, och det var ju en dum fraga. VI SKA PA FOTBOLL IMORN! Givetvis är detta överlägset den största händelsen hittills för den manliga parten av denna duon, även fast det bara är en match i den guatemalska andra divisionen. Oj oj oj, inte kan man hänga läpp över en ful frilla när fotbolls-Nissen bredvid är spattig och lycklig som ett barn i en godisaffär, härligt! Far han bara en binge popcorn och en stor stark sa svävar han pa moln, sanna mina ord. Proffsig analys kommer efter matchen, stay tuned.

Mer? Nä, faktiskt inte speciellt mycket mer. I ärlighetens namn, och ärlig ska man vara, sitter vi faktiskt här och är bägge tva i enormt behov av en toalett, sa det far bli till att avrunda här, helt utan finess! Hej svejs everybody, ta hand om er själva och varandra! Och M.M.M (Mikael. Mamma. Matilda) det var ofantligt kul att talas vid idag, det gör vi om snart igen! Hej, hej, hej!

Guatemala är sanslöst vackert!


En vulkan utav tre...


...och igarkväll fick vi bevittna detta spektakulära naturfenomen ifran takterassen!


Barberad i Antigua


Friserad i Antigua


Enorm marknad som vi lämnade med en pöse frukt och varsin alltför oprutat t-tröja.


Antigua by night




Go´a och gla´a i maya-byn Tikal i Flores.




Här ser ni pafagel-kalkonen, vacker!


(Har lyckats komma underfund med hur man gör Ö och Ä, men den tredje, svenska bokstaven är fortfarande ett problem, vilket vi ber om ursäkt för!)

Kommentarer
Postat av: Anette

Buenos días, David y Matilde.Döm om min förvåning-spanskan jag aldrig pluggat bara kom. Inte va det något konstigt med era frillor, ni va tjusiga som vanligt (åtminstone på långt håll och med taskig syn).Nä,faktiskt så var det väl inget fel på dessa klippningarna,för övrigt passar du riktigt bra som vitrysk tant tycker jag nog. Och dessa tallrikar ni har dukat upp framför, dom ser helt otroooligt smaskiga ut. För att inte tala om denna fruktmarknad, den skulle ICA-ägarn i byn se och ta efter,whoaw här är vi inte bortskämda med fin och färsk frukt inte. Stoppar man ner handen bland frukten här kan man ha sån "tur" att man (när man åter får upp den ur frukthavet)ha lyckats spetsa både apelsiner och päron av sämre kvalitet på fingertopparna. Nå väl, fantanstiska vyer ni har runt stug-knuten. Blir man avundsjuk nu eller!!!! Till sist: Mis amigos, pasar un buen rato,y tenían miedo de unos a otros.

2012-03-11 @ 13:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0