Vamos alá playa, ÄNTELIGEN!

Ohoj styrman Jansson! Och styrman Johansson! Och styrman Österman! Och allt vad ni nu heter! Vissa av er kommenterar här i bloggen, vissa mer frekvent än andra (tack snälla, rara, bästa mamma! Det är en fröjd att läsa dina kommentarer, och ÄNTLIGEN har jag kommit till insikt med vart ifran jag fatt mitt sinne för att definitivt INTE kunna fatta mig kort!). Vissa av er är, för oss, kända läsare, men vissa inte. Och just för att vi börjar sjunga pa sista refrängen här pa denna trevliga instans vi valt att kalla "Two idiots abroad", och i undersöknings syfte (läs: ren och skär nyfikenhet), skulle vi gladeligen uppskatta om ni som följt oss mer eller mindre under dessa 5 manader vill avlägga en rad i kommentarsfältet? Vad som helst, ett "hej" eller "tack" eller "snabba brillor, vart haru kirrat dom?" eller, ja, vad fan som helst. Det skulle värma vara härjade kroppar fran topp till ta!

5 manader har, som sagt, förlöpt, vilket känns helt obegripligt sanslöst! Att vi inom en snar framtid ater star pa svensk mark gar inte första, ty hemresan har hela tiden känts sa avlägsen, men... Vi har sagt det innan och vi säger´t igen, hur underbart resandet än är pa alla möjliga sätt och vis ska det ända bli fantastiskt skönt att komma hem. För ett tag. Jag betvivlar att vi självmant kommer bli staende och stampa pa samma plats en längre tid, nu när man fatt smak pa sa mycket annat än lella Ringestena, som dock fortfarande är himmelen pa jorden!
Eftersom ni, troligtvis, är sadana fruktansvärt sympatiska människor sa antar vi att ni vill ha en för- och nackdelar-lista med att sätta fötterna pa bla-gul mark igen? Inte? Ha, det far ni minsann ända, so here we go!

Fördelar med att atervända hem till Svea rike:
- Kunna öppna ett kylskap, fyllt med göttiga saker! Drömmen att fa sätta tänderna i en grov macka med leverpastej och gammeldags ättiksgurka. Eller kavring med massa smör och kaviar, aaah.
- Kunna dricka vanlig, hederlig, go´, kaller mjölk. Utan konserveringsmedel och ett bäst-före-datum ett ar framat.
- Kunna spola ner pappret i toaletten, inte i en korg vid sidan om, och överlag slippa oroa sig över stopp i tjottan.
- Kunna duscha varmt när fan man vill, hur länge man vill OCH varmt vatten i kranen pa toan och vasken. Diska rent är stört omöjligt utan hett vatten!
- Bekvämligheten att alla butiker tar kort, istället för tvärt om. Och bekvämligheten, och tryggheten, med att alla uttagsautomater godtar ditt kort. Och att det överhuvudtaget finns uttagsautomater.
- Första vad som sägs pa TV:n, och slippa en spansktalande, grovröstad Steve Carell och en Jennifer Aniston med rökröst alá gul Blend-kärring.
- SNUS!
- Slippa att tvingas ta pa sig smutsiga kläder, och kunna tvätta när fanken man vill.
- Kunna dricka vattnet ut kranen. OBS! Var tacksamma över denna lyx, det säger jag bara...
- Kunna jäsa ner sig i soffan en regntung dag och köra "Polisen i Strömstad"-maraton eller guldkornen ur "Grattis världen!".
- Kunna läsa en tidning. Ah, "Veckans NU!", skvaller!
- Äta bakverk och godis som smakar annat än torrt, sliskigt socker. Ah, jordgubbstarta med grädde! Ah, saltlakrits!
- Ha bilen som alternativt transportmedel.
- Slippa vidriga, skabbiga rabieshundar, ÖVERALLT!
- Fika, fika, fika!
- Kunna dricka kaffe utan att minuten senare ila till toa, och, ja...

Nackdelarna med att ater sätta alebottnarna pa svensk mark:
- Första vad alla säger. Ibland ids man inte lyssna pa blasta fjortistjejer och slöddriga alkisar pa bussen.
- Att alla andra förstar vad man säger. Slut pa skitsnacket om gud och alla människor.
- Tvingas vara gla´ över EN solig sommarvecka om aret istället för FEMTIOEN.
- Behöva sitta med hundhövet, alternativt undvika, om man beställer en pilsner före kl.18. Pa en helg.
- Bli skinnad av att äta pa restaurang.
- Bli skinnad av att inhandla alkohol, som man maste armbaga sig fram till pa ett Systembolag med skrala öppettider.
- Inte kunna avnjuta en ljummen kväll utan mygg och knott.
- Stress och jobbpress, ve och fasa.
- Betala räkningar.
- Tvanget att ständigt ha med sig yuppie-nallen, om man inte vill höra "Varför svarar du ALDRIG?!".

Ja, listorna kan göras oändligt langa, men nu har ni iallafall fatt en inblick i, för er som inte vet, hur det är att inte kunna se vardagsting som självklarheter när man lever i en ryggsäck! Och vet ni vad? Här kommer jag knyta igen gottesäcken för denna gang. Vad vi gör om dagarna? Vi njuuuter! Äta, stranden, sola, duscha, sova, ja, det är väl i stort sett allt. Hall till godo med lite bilder vettja, nästa gang är det mycket möjligt att vi har mer spännande saker att erbjuda, da vi nämligen far vidare mot Rio de Janeiro pa onsdag, ai ai ai. Ta hand om varandra och hall nu ställningarna, ty snart ses vi igen!

Ps. Jag gjorde´t! Gevetvis! Det som inte fick hända, det hände. Antar att Cancún är alldeles för langt bak i historien för att göra sig pamint i mitt stille sinne fortfarande. Jajamen, sol-oljan pa, brassa brassa brassa, och nu sitter jag här som ett stoppljus och känner mig dum. Dock har ansiktet klarat sig helskinnat, men bröstet, aj aj aj, den gamle bringan, DEN är inte att leka med. Ack ja, ack ja...

Playan för sig själva, jo jag tackar ja!


Perfekt om man bara vill flyta runt i lugnan ro (ah vad jag minns när jag var liten och skiten och mor min ständigt retades med att hon var mästare pa att flyta, men hur enträget jag än försökte sjönk jag likt en sten. NU mamma, nu vet jag hemligheten: schlappna av!


Annan utmärkt sysselsättning efter att flyta runt och njuta är att läsa sin kärings böcker, som enligt herren själv ska vara sa himmelens kassa. Jo jo...


Mormor och morfar är med, tro för guds skull inget annat!


Med världens bästa Josefinito och Kringlan i lurarna kan även en sadan här icke ergonomisk ställning finnas skön...


...inte minst när man lärt sig av misstaget att icke ha en knuten bikini när man steker rygg-biffen!


Flamman pa rö´ - med ögon som gnistrar ikapp med gatlyktera, det ni!




Paraty-torg by night.




ÄCKEL!!! Bästa sättet att bli av med dom? Pssst och klappa med händerna, väl beprövat! Fungerar närpa varje gang!


Tommen opp för crepes, mumma!


Kommentarer
Postat av: Anthon

Vilken fantastisk tripp!

Bra bloggat, fina foton.



Önskar er trevligt avslut på resan och en säker resa hem.

2012-06-19 @ 16:40:51
Postat av: "Hon som bara skriver korta inlägg"

Gokväll i stugan eller var ni nu befinner er. Japp, nu vet jag vad som ska handlas hem till er ankomst ty inköpslistan var redan klar ser jag (eller nja, du har ju printat ner vad som ska bli gott att kunna fläska i sig när man kommer hem och öppnar kylskåpet) bra nu slapp jag fundera över detta. Jaha, för/nackdelar med att va på resande fot under så lång tid. Ja det är nog sant vartenda ord kan jag tro. Alltid är det mycke som är bra, men hur bra man än har det så nog längtar man så småningom hem och vill ha bekvämligheter/"vanlig mat"/drickbart vatten från kran-ej flaskvatten som smakar plast/normalt fungerande toa/varm dusch ja allt som gör livet behagligt och relativt lättjefullt. Och detta mina vänner inom en näst intill armslängds avstånd (helst). Och detta är precis vad som väntar er SNART, SNART VÄLDIGT SNART. Guuud va gôtt att snart få hem er och få precis så stökigt och rörigt och brôtigt som man minns att det KAN va att ha "barna" hemma. Men ändå så himmelens kul, skoj och underbart att få ha allt detta runt sig igen (om så bara för en kortare/längre period) who knows!!!!! Men spelar mindre roll just nu hur kort eller långvarigt besöket blir bara det att det snart blir är bra nog för mig. Jaha, så var det då dags för den obligatoriska "rödbrännan" igen, så typiskt Matilda. Tror aldrig att hon får färg där i solgasset och sen när det är kvällen ja då vill det gärna "gnällas" över den förbannade "kräftakts-färgade" tonen som hudkostymen antagit, ack ja, ack ja. Men tilläggas bör då att bränn på därborta om möjligheter ges ty här hemma i Svedala bränner man INTE upp sig i solen ännu men skam den som ger sig för sommarn kommer hit med er. Så var det ju sagt och bestämt eller hur? Ni ser ju ut att ha det helt underbart av bilderna att dömma men nog tycker jag att det ser "lite" öde ut va det gäller natt-suddarna och håll-i-gånget, blir nog mer av den varan när ni väl kommer till Rio, gud förbarme. Men har ni klarat er så här långt ska nog även Rio fungera utan missöden. Men på tal om Rio så ska tilläggas att sväng nu inte höfterna ur led när ni rumlar runt i en het samba vilket jag antar att ni ska pröva på (har fortfarande bilden av danslokalen som ni sist befann er i ihop med alla "glada gamlingar" som ett färskt minne på näthinnan).Väldigt kul tycker jag att ni bryr er om dom ålders-svaga i samhället när i är ute och roar er,ha-ha-ha. Nä ska fatta mig kort, (eller vad det inte detta du skrev Tilda, eller va det tvärtom) Ha en underbar tid den som är kvar och så hörs vi. Kram.

2012-06-19 @ 22:30:49
Postat av: Kollegan från Öfre Villastaden

Tack för underhållningen!

2012-06-24 @ 14:57:09
URL: http://mannenisoffan.blogspot.com
Postat av: camilla

de svenska fördelarna väger över de utrikiska nackdelar ALLA GÅNGER. stolt patriot!!! ok skoja

2012-06-25 @ 14:31:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0